puckvermeer.reismee.nl

De eerste maand zit erop!

Hallo Allemaal,

Er is alweer een week voorbij. Ik moet zeggen dat de weken wel snel gaan. Ik ben hier al een maand en zo voelt het niet echt, maar als ik denk aan mijn eerste avond hier voelt dat wel weer lang geleden.

Afgelopen week was best wel een normale week. Ik heb wel veel gedaan, maar weinig nieuwe dingen. Ik heb sinds deze week EASL. Dat staat voor ‘English as a second language’. Het is een Engelsles voor alle internationale studenten. Het is een hele gezellige les met alle internationals die precies weten hoe jij je voelt. We hebben een leuke leraar die veel heeft gereisd en hij weet veel over de wereld. Het is grappig dat veel internationals aan dezelfde Canadese gewoontes moeten wennen. Heel veel studenten uit Zuid-Amerika en Spanje moeten wennen aan de eettijden. Mensen eten hier vaak rond 5 uur. Gelukkig ben ik gewend om elke dag stipt half zes te eten ;).

Verder moeten we ook wennen aan alle fastfoodketens in de buurt en hoe vaak mensen fastfood eten. Dit wisten we natuurlijk van tevoren, maar het is dus echt zo. Mijn school is aan een lange weg en als je deze weg 5 minuten volgt kom je bij een plek met veel fastfoodketens langs de weg. Binnen 400 meter heb je Wendy’s, Tim Horton’s, KFC, Pizza Hut, Mc Donald’s en Subway. In de pauzes van de school gaan er veel auto’s die kant op :)

Deze Engels les is twee keer per week, maar misschien hoef ik er niet altijd heen, omdat mijn Engels al best wel goed is en ik andere activiteiten na school doe.

Veel mensen vragen hoe het is om in het Engels les te krijgen. Ik moet zeggen dat ik alles begrijp wat de leraar zegt, maar het verschilt per vak hoe moeilijk ik het vind. Ik heb wiskunde en dat vind ik echt heeel makkelijk. Ik leer nu dingen die ik drie jaar geleden al heb gedaan. We hebben het nu over hoe groot de kans is dat je zes gooit op een dobbelsteen. Ik heb er zeker geen problemen mee dat het zo makkelijk is. Ik kan veel voor andere vakken doen en ik heb al twee tienen gehaald dus mijn gemiddelde blijft ook lekker hoog.

Engels vind ik wel heel moeilijk. Dat is ook niet gek, want het vak Nederlands in Nederland is ook moeilijk voor Nederlanders. Snappen jullie het nog?

Kortom, het is best een lastig vak als Engels niet je moedertaal is. We behandelen nu een boek over heksen in de 16e eeuw en dat is dus hele oude taal. Dat is wel pittig, maar de lerares houdt wel rekening met internationale studenten gelukkig.

Dan heb ik nog het vak rechten en wetten. Dit is heel interessant, maar wel moeilijk. We kijken veel nieuwsberichten en dan passen we de wetten en rechten van Canada toe. Deze nieuwsberichten gaan vaak wel snel en er worden heel veel politieke termen gebruikt die ik niet ken, maar gelukkig houdt deze leraar ook rekening met internationale leerlingen.

Deze week heb ik veel gevoetbald. Donderdag hadden we een uitwedstrijd en vrijdag en zaterdag was er een toernooi bij onze school. Donderdag hebben we 1-0 gewonnen en op het toernooi zijn we derde geworden. Jullie mogen raden hoeveel teams er mee deden :)

Een leuk feitje is dat ik ‘player of the game’ ben geworden dus daar ben ik natuurlijk wel heel trots op. En natuurlijk is de prijs een gratis pizza. Dol op eten die Canadezen.

Zaterdag hadden we met een paar vrienden de ijsbaan afgehuurd. Iemand zei dat ze wel spullen voor mij had dus daar was ik heel blij mee. Ik dacht dat ze schaatsen en een stick voor me zou hebben, maar er kwamen ongveer 26 kledingstukken uit haar tas. Man man man, die ijshockeytenue’s zijn enorm en heel moeilijk om aan te doen. Na een half uur was ik helemaal aangekleed en toen was het wel heel dik om dat allemaal aan te hebben en echt ijshockey te spelen. Het was best wel moeilijk, maar ik heb wel echt gelachen.

Vrijdag en zaterdagavond had ik weer feestjes dus het was weer een gezellig weekend. Ik heb weer twee sleepovers bij Laura gehad. Ik ben hier nu een maand en ik ben al 5 keer bij haar blijven slapen.

Vandaag is het zondag en de zondagen zijn tot nu toe wel een beetje saai. Vanochtend was er om 9 uur een hockey try out voor de meiden. Ik ga niet spelen, want het niveau is hoog en ze moeten veel meiden schrappen. Ik heb wel gekeken dus ik moest er vroeg uit en ik heb niet zoveel slaap gehad. Mensen die mij kennen weten dat ik dat vandaag natuurlijk even moest inhalen met een dutje. Ik heb even de ogen gesloten van 11 tot 3 en toen was ik wel weer bijgeslapen. Vandaag is een echte luierdag, maar ik heb het er met Cathy over gehad dat we even wat gaan verzinnen voor de zondagen. Ik ben nog niet echt gewend aan het niet werken en niks doen op zaterdagen en zondagen dus we gaan wat leuks zoeken voor in de weekenden.

Ik was net even met Dana aan het appen en die vroeg een paar dingen, of ik die dingen ook in Canada had. Voor mij zijn die dingen al zo normaal dat ik het niet echt tegen mensen had verteld. We hebben bijv. een ijsblokjesmachine ingebouwd in de koelkast en op school lijkt het echt op Ned’s survivalgids voor de mensen die dat kennen. We hebben een grote cafetaria waar je elke dag lunch kunt kopen. Je gaat dan met je dienblad langs net zoals in de films. We hebben grote kluisjes met een slot waar ik niks van snap en elke dag komen er een stuk of 10 gele schoolbussen om iedereen weer thuis te brengen. Er is hier geen fietsenstalling (niemand fietst namelijk), maar een enorme parkeerplaats. Het is echt zoals in de films.

Ik heb van de week ook even met mijn ouders gefacetimed. Dit was de eerste keer en het was echt super leuk om ze te zien. Ze zeiden dat ik praat als Eva Jinek, maar ik vind het zelf wel meevallen. In het Engels gebruik je hele andere klanken dus het was wel heel raar om weer Nederlands te praten.

Ik dacht dat ik deze week geen blog zou schrijven, omdat er niet zoveel boeiends gebeurd is, maar ik heb toch weer een heel verhaal over niks geschreven.

Ik spreek jullie later weer.

Ojaa, ik vind het echt leuk om dingen van thuis te horen dus je mag me altijd appen met een roddel of een leuk verhaal.

See ya later

Puck